woensdag 11 april 2018

Extreem brede landbouwvoertuigen ... een gevaar


Zojuist komt mij, rijdend langs het Noord-Hollands kanaal, een extreem breed landbouwvoertuig tegemoet. Ik schat het rups aangedreven voertuig zeker 5 meter breed. Als ik hem nader rijdt de chauffeur met zijn rechter rups in de berm en ik kan er net langs. Achter het landbouwvoertuig rijdt een grote trekker.

Tot mijn schrik komt er plotseling een meisje op de fiets achter de trekker vandaan en wil deze inhalen. Een levensgevaarlijke situatie, helemaal als ze mij ziet en de inhaalpoging staakt.

Het filmpje spreekt boekdelen. Achteraf vraag ik me af of ik mogelijk eerder had moeten remmen. Mogelijk ook niet verstandig want dan had het meisje de inhaalpoging waarschijnlijk doorgezet en was voor de trekker terecht gekomen.

Dit brengt mij wel tot de conclusie dat dit soort voertuigen eigenlijk niet zonder begeleiding voor en achter de openbare weg op zou mogen. Misschien is dit zelfs ook wel verboden zo. Even zoeken op het internet toont inderdaad aan dat dit voertuig helemaal niet op de openbare weg mag rijden.
https://www.ltoledenvoordeel.nl/7-antwoorden-landbouwverkeer-op-de-openbare-weg/
Het voertuig mist de verplichte rood-witte diagonaal gestreepte waarschuwingsborden. Ook het verplichte oranje zwart bord met opschrift 'Uitzonderlijk vervoer' ontbreekt. Tenslotte

Het loopt zoals meestal weer goed af.

De beelden zijn nu niet gemaakt met de Steadycam beeldstabilisatie. Zonder beeldstabilisatie is de beeldhoek 170 graden terwijl de Steadycam weergave uiteindelijk een beeldhoek oplevert van 120 graden. Omdat ik graag meer links en rechts wil opnemen is het beeld wat minder stabiel.

15 opmerkingen:

Belle zei

Volgens mij is de situatie duidelijk, het voertuig komt jou tegemoet en het meisje op de fiets haalt de langzamer rijdende tractor daarachter in. Zij hoort te controleren of de tegenhelft vrij is. Ik vind niet dat jou iets is te verwijten. Instinctief wil jij ook zo snel mogelijk weg uit die gevaarlijke situatie naast dat grote voertuig. Dave en ik hebben een keer een bizar ongeval meegemaakt met zo'n voertuig in Drenthe dat op een tegenliggende auto reed terwijl dat op een rechte weg was. Volgens mij gebeuren er regelmatig ernstige ongelukken tussen dit soort voertuigen en fietsers. Niet zo lang geleden is zo'n voertuig hier bij de Oostvaardersplassen van achteren over twee voorliggende fietsers gereden en ook Marcel van Wendy heeft er een slechte herinnering aan.

André Dronkers zei

Hoi Wim

Is veel te breed

https://www.cumela.nl/verkeer-en-vervoer-veilig-landbouwverkeer-voertuigeisen/overzicht-van-eisen-aan-landbouwvoertuigen

Groeten, André

Gert Reilink zei

Hopelijk heeft het meisje er iets uit geleerd.

In het dorp waar ik vroeger woonde was het heel normaal dat tijdens de bietencampagne 1-2 kinderen onder een vrachtwagen kwamen. Meestal met ernstige afloop.
Fietspaden waren er niet. Er reden zo'n 80 -100 vrachtauto's per uur naar de fabrieken.
En dus ook weer terug het dorp uit.

Dan leer je dus wel respect te hebben voor groot verkeer.
En ik gebruik deze ervaring nog altijd tijdens mijn woonwerk verkeer.

Ga er niet van uit dat een groot voertuig de berm opzoekt.
Bij het behalen van vrachtwagenrijbewijs wordt je dat uitdrukkelijk afgeleerd.
Eens een grote combinatie in een berm begint weg te zakken is er geen houden aan.

Mijn fiets-tactiek:
- midden op de landweg rijden met velomobiel om de vrachtwagen te motiveren
snelheid te minderen;
- met gepaste snelheid elkaar passeren, desnoods stapvoets;
- en als het echt niet lukt, dan ben ik een heer.
En rijd voorzichtig met mijn Quest de berm in.

Liever 5 minuten later thuis dan helemaal niet.

Inmiddels is in het dorp een van beide fabrieken gesloten. Er zijn nu aparte toevoerwegen voor bietenauto's en goede fietspaden.
Dus nu kan je er veilig fietsen.








Wilco Pompert zei

Wat een ding. Lijkt mij absoluut niet op de weg thuishoren. Gevaar op de weg. Maar als het niet op de weg mag, hoe kan dit dan in hemelsnaam efficient gebruikt worden?

Anoniem zei

Exceptioneel vervoer is er in allerlei geledingen. Militair, landbouw,werkverkeer, vervoer van reusachtige voorwerpen zoals brugdelen, ketels etc.. Landbouwverkeer is voortdurend groter geworden door de grotere inbreng van mechanische arbeid. Dus het is onvermijdelijk. Ook de eisen van de overheid naar de boeren worden groter, zo mogen ze slik niet op de weg laten liggen vanwege slipgevaar. Bietenvervoer mochten ze vroeger zelf regelen, maar dat gaf trage combinaties op provinciale wegen, levensgevaarlijk. Nu moet het met vrachtwagens eventueel in combinatie met schepen. Ja het is heel gevaarlijk, want op die voertuigen is vaak weinig gerekend op het zicht op andere weggebruikers en daar moet iets aan gebeuren. Het tractordiploma is al een grote stap voorwaarts, maar sensoren, spiegels en camera's kunnen verder helpen. Als je ze ziet hou hier rekening mee en zwaai of laat je zien of horen, alhoewel dat laatste door de geluidsisolatie en het lawaai heel moeilijk is. En denk eraan een tractor die de slappe berm inschiet kan een heel gevaarlijke zwaai maken door zijn hoge zwaartepunt.Hij kan zomaar de weg weer opschieten.

Wim Schermer zei

HI Wilco,
Onder een reeks van voorwaarden mag ie de weg op. Wel met een speciale ontheffing. Voorwaarden zijn, goed weer, speciale begeleidingsvoertuigen voor en en achter en nog wel wat eisen.
Zoals deze is sowieso illegaal omdat ie zelfs geen zwaailicht voerde.
Groeten,
Wim

Anoniem zei

Artikel 6: geel of oranje zwaailicht enkel als het voertuig niet opgemerkt zou worden en dit geldt voornamelijk als het donker is, want deze brede en grote voertuigen worden zeer goed opgemerkt. Vaak zie je overdag eerst die voertuigen en het zwaailicht later. Dus veel landbouwers zetten deze lichten niet aan,voor de chauffeur zijn ze zelfs storend.

Jan zei

Even langs de 2 kanten bekeken: als velomobilist, maar daarnaast al jaren op de trekkers van m'n vader.
Weliswaar met voorkennis van de Belgische wetgeving, aangevuld wat door Wim en hierboven is aangehaald vanuit de NL wetgeving.
-
Mijn eerste reactie tijdens het kijken van de video, na het lezen van de begeleidende tekst was: Deze machine is helemaal niet zo breed als Wim aangaf in z'n tekst)
M'n 2de reactie: Nou? Toch niets erg aan de hand? beide beetje in de remmen, en beide beetje aan de kant: met wederzijds respect op de weg: Helemaal goed toch? (Wim doet hier mijns inziens helemaal niets fout, eventueel iets harder vertragen bij het naderen, maar dat kan je ook van die machine zeggen)
Mijn 3de reactie: WAT??? Wie gaat nu zo'n gevaarte voorbij?? Leer fietsen!
De jongedame in kwestie wilt een trekker voorbij rijden, die deel uitmaakt van een kolonne, die een helling nadert (waar achter je het opkomend verkeer niet kan zien!)
De eerste machine voert wel degelijk een zwaailicht: het brandt zelfs: goed kijken: rechterkant aan het cabinedak.
Wat ik van die machine kan vinden is dat het een omgebouwde oude Moreau GR4 bietenoogster is. Omgebouwd door de Wageningen Universiteit & Research voor het planten van selder.
De spoorbreedte die wordt aangehaald is 3.12m. Dat is dus van center tot center van de voorste rupsen. De breedte van rupsen zelf wordt niet meegedeeld, maar naar mijn schatting zitten die tussen de 25 en 35cm. Stel dat we 35cm (2x de helft van de rupsbreedte) bij die 3.12m tellen komen we op 3.47m uit wat perfect past in de categorie voertuigen die wel een ontheffing kunnen krijgen. (zoals gezegd, baseer ik me hier op wat jullie aandragen, ok in BE zo trouwens)
Voor zover ik kan inschatten is die trekker erachter het begeleidende voertuig: er hangt geen werktuig voor of achter.
-
Ik heb het niet helemaal gevolgd in NL maar net zoals bij ons in BE is de wetgeving ivm breedte aanduiding/vergunningen/maximale breedtes/... aangepast in de laatste 3à4 jaar onder invloed van Europa. Ik acht de kans dus groot dat deze machine tot in +-2014 perfect legaal rond reed zoals hier afgebeeld. Op deze moment zouden er vermoedelijk nog 2 rood wit gestreepte platen voorop moeten (en achterop, want ook daar is het niet in orde), en een gele plaat met opschrift uitzonderlijk vervoer en de verlichting permanent laten branden. Ik moet eerlijk bekennen dat bij ons ook nog niet alles in orde is. ;)

Als besluit:
- machine aanpassen aan laatste nieuwe wetgeving
- wim reageert hier correct (mijn gevoel als bestuurder van brede voertuigen)
- maar vooral: jeugdig enthousiasme dat niet onderbouwd wordt door verkeerservaring kan dodelijk zijn! (En zet die helm op als je hem toch bij hebt...)

Jan zei

voor de volledigheid nog even de link naar de informatie over de machine in kwestie: http://edepot.wur.nl/7295

CV zei

Paar observaties;

Dat kind rijdt op een voor haar te grote ebike, valt min of meer van het zadel af nog voor ze stil staat omdat ze anders niet met de voeten bij de grond kan. Wellicht is dat waarom ze niet eerder / harder remt.

Ze heeft op de bagagedrager een helm. Vertrekt waarschijnlijk 's ochtends met helm, bindt die bij de eerste straathoek op de bagagedrager en 's middags andersom :+

Anoniem zei

Volledig met Jan eens, het is een groot voertuig maar zeker geen 5 meter breed.

@CV, dit lijkt mij een gewone fiets hoor, zie n ergens een motor danwel accu. hij lijkt wel wat groot te zijn voor het dametje

CV zei

@Anoniem 13/4/18 14:52

Gewone fiets? Geen accu of motor gezien? Tja... euh, hoe kan ik het nog enigszins vriendelijk zeggen... als je niet kijkt zie je ook niks...

Bekijk het filmpje nog eens op 1080P en op 0,25x de normale snelheid.

De accu zit echt overduidelijk onder bagagedrager.
De voornaaf is te dik voor een naafdynamo.
Er zitten 'te veel' kabels naar het stuur.
Bij de linker handgreep (gezien vanuit haar) zit een 'kastje'.

Ofwel; eBike.

Anoniem zei

@ CV en Anoniem 14.52
Het meisje rijdt wel degelijk op een elektrische fiets. Op 0.23 goed zichtbaar: een grote voorwielnaaf en een schakelaar op de linkerkant van het stuur. Onder de helm zit een accu (0.24).

Zadel staat op de laagste stand. Is duidelijk op de groei gekocht. En nog vrij nieuw.

(Nu de knuppel in het hoenderhok)
afstappen en/of remmen: dat schijnt een 'vrouwen-dingetje' te zijn. Waar (de meeste) heren remmen, stilstaan en dan een voet aan de grond, hebben dames de neiging te vertragen, van het zadel te glijden en dan nog 4 stapjes te doen om stil te staan.
Dat je dit soort remmen niet moet doen op een herenfiets wordt de gebruiker snel pijnlijk duidelijk.
Damesfietsen laten deze manier van remmen ongestraft.
Doordat bijna alle elektrische fietsen een damesframe (of beter: een frame zonder bovenstang) hebben, vrees ik dat dit remmen de komende jaren in populariteit gaat toenemen.

Q426

Anoniem zei

Hier nog wat over ontheffingen en breedte en je ziet daar die 3m50 weer verschijnen: https://www.cumela.nl/verkeer-en-vervoer-voertuigeisen/aanvraag-ontheffingen-voor-te-brede-voertuigen . Het kost geld dus.

Chistian zei

Het zijn toch boeren, en die mogen bijna alles. Of heeft iemand ooit een tractor gezien die zich aan de maximum snelheid van 25km/h heeft gehouden (zonder kenteken)?. Bij de 7 antwoorden hebben ze het daar niet eens over!
Te brede voertuigen zijn al zo gewoon dat de boeren daar inmiddels recht op hebben:
Toen de brug tussen Arnhem en Westervoort opgeknapt was kwamen er boeren met hun te brede voertuigen niet meer overheen zonder beide rijbanen te gebruiken. Toen heeft de provincie meteen maandenlang verkeersregelaars aangesteld die de hele dag voor de enkele boer klaar stonden en uiteindelijk de brug verbreedt.

Christian